KLACHTENREGELING 

Signum Beschermingsbewind (hierna Signum)

Artikel 1 
In deze regeling wordt verstaan onder: 
o Signum: de organisatie waarbij de klant onder bewind staat en voor wie de bewindvoerder werkzaam is
o directie: degene(n) die belast is/zijn met de dagelijkse leiding van Signum
o bewindvoerder: de bewindvoerder van Signum die het dossier beheert (heeft)  
o klager: De klant c.q. wettelijk vertegenwoordiger of erfgenaam 
o klacht: Een schriftelijk en uitdrukkelijk als klacht bij Signum ingediende uiting van onvrede over de dienstverlening van de bewindvoerder 
 
Artikel 2 
Deze regeling geldt uitsluitend voor de klanten van Signum. 
Tot het indienen van een bezwaar of klacht zijn bevoegd: 
a. De klant c.q. hun wettelijke vertegenwoordiger.
b. Voormalige klanten c.q. hun wettelijke vertegenwoordiger, mits de klacht wordt ingediend binnen een termijn van 3 maanden na het beëindigen van het bewind. 
c. Erfgenamen van een klant binnen een termijn van 3 maanden na het overlijden.
 
 Artikel 3 
Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend. Een klacht moet ten minste bevatten: 
o naam, adres en BSN nr. van de klant 
o contactgegevens klant c.q. wettelijk vertegenwoordiger of erfgenaam 
o datum van indienen klacht 
o een duidelijke omschrijving van de klacht 
o vermelding van de bewindvoerder tegen wie de klacht is gericht 

De klacht dient gestuurd te worden aan: 
Signum Beschermingsbewind
Klachtenbehandeling 
Postbus 1250 
8001 BG Zwolle
 
Artikel 4 
Een ingediende klacht zal zo spoedig mogelijk behandeld worden door de bewindvoerder. Deze tracht de klacht telefonisch of schriftelijk in overleg met de klant op te lossen. De uitkomst dient door de bewindvoerder schriftelijk te worden medegedeeld, een kopie hiervan zal aan de directie worden aangeboden. 
Als de bewindvoerder en de klant gezamenlijk niet tot een goede oplossing komen, zal de bewindvoerder de klacht ter behandeling overdragen aan de directie. 
De directie, of een namens de directie speciaal aangewezen medewerker stelt een onderzoek in, formuleert de klacht zo nodig nader, hoort de klant en tracht de klacht alsnog door bemiddeling op te lossen. Ook deze uitkomst zal schriftelijk aan de klant worden meegedeeld. 
 
Artikel 5 
Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als 
o de klant zich voor of tijdens de behandeling van deze zelfde klacht tot een kantonrechter 
o of een andere burgerlijke rechter heeft gewend 
o de klacht anoniem is 
o het feit waarover geklaagd wordt langer dan 3 maanden voor indiening heeft 
o plaatsgevonden 
 
Artikel 6 
Alle bezwaren en klachten van klanten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld. Indien het noodzakelijk is bij derden informatie op te vragen, zal vooraf toestemming aan de klant worden gevraagd. 
 
Artikel 7 
De directie archiveert de afgehandelde klachten. 
 
Artikel 8 
Deze regeling treedt in werking op 26 maart 2014 en geldt voor onbepaalde tijd.
Share by: